FællesRum residency program: Fælles om Haven

Rønnebæksholm har i samarbejde med SixtyEight Art Institute udvalgt de to projekter til FællesRum residency programmet Fælles om Haven. Juryen har udvalgt kunstnerne og skribenterne ud fra en række kvaliteter i deres ansøgninger. Deres ansøgninger viser en fordybelse i forskellige tilgange til at arbejde med Haven på Rønnebæksholm. De vil i deres respektive residencies arbejde med forskellige materialer, samt på forskellig vis undersøge, hvordan man kan tilgå en have og dens fællesskaber. Fælles for deres projekter er at dykke ned i haven både konkret og på et abstrakt niveau, med omsorgsfulde, foranderlige, insisterende og fremaddrivende projekter.


Forårsperiode: 1. maj - 30. juni 2023

Forfatter Helene Johanne Christensen og billedkunstner Peter Kærgaard
Havens tråde og spor… En spekulativ kortlægning af linjerne i Rønnebæksholms Have

I dette projekt vil kunstner og skribent lade deres praksisser mødes mellem tekstil & tekst. Peter Kærgaard arbejder som billedkunstner hovedsageligt visuelt, bl.a. med at skabe stedsspecifikke vævede vægtæpper. Helene Johanne Christensen arbejder som forfatter hovedsageligt med tekst, med at læse og producere skrift. Der er overlap i deres interesse for menneskets forhold til det ikke-menneskelige, og i begge deres praksisser flyder det visuelle og det sproglige ind og ud af hinanden, og væsner, tider og steder sammenfiltres, forskydes og lægger sig i lag. Under et residency i Rønnebæksholms Have vil de, med inspiration fra Tim Ingold og Ursula Le Guin, antropologi og kartografi og sammen med forskellige grupper og fællesskaber, foretage en spekulativ registrering med bl.a. plantecroquis og kortlægning af det filtrede væv af synlige og usynlige linjer, tråde og spor, som en have består af, for at lære haven og dens fællesskaber bedre at kende.

Peter Kærgaard Andersen (f. 1988, DK) er billedkunstner og PhD i Digital Humanities, Università degli Studi di Genova med afhandlingen Pathways of the Sea – Temporal and Poetic Entanglements of Coastal Landscapes (2022). I sit kunstnerisk virke kombinerer han situerede og sociale praksisser med tænkning inden for post-, blå - og miljøhumaniora. Han arbejder på tværs af kunstneriske udtryk; film, nye medieteknologier, tekstil og installation. Han foretager kreative eksperimenter, der belyser temaer som tid, sted og landskab ved at gå i dialog med menneskelige og ikke-menneskelige fællesskaber og historier. Han har udstillet, præsenteret værker og samarbejdet med en række akademiske, kunstneriske og kommercielle aktører, heriblandt; Palazzo Ducale, Genova; Visual Culture and Performance Design, Roskilde Universitet; Viafarini, Milano; Roskilde Museum for Samtidskunst; The New School, New York; Cinemateket, KBH; Tv2Lorry.

Helene Johanne Christensen (f. 1989, DK) er en dansk forfatter og billedkunstner. Hun skriver lyrik og essays og arbejder med fotografi, video og collage og kombinerer ofte tekst og billede. Hun har udgivet to digtsamlinger, Sammenfald (2021) og BLÅ (2018) på Forlaget Gladiator. Hun opfatter det kunstneriske arbejde som tænkning og forskning. I sine værker undersøger hun forholdet mellem det menneskelige og det ikke-menneskelige. Hun er især optaget af kropslig viden, kategorisering, forholdet mellem ord og verden, tanke og materie, og hvordan viden produceres og opfattes. Undervisning er en vigtig del af hendes kunstneriske praksis og tager bl.a. form som stedsspecifikke skriveworkshops med fokus på at udvikle en større sensibilitet og opmærksomhed over for verden.


Efterårsperiode: 1. september - 29. oktober 2023

Billedkunstner Therese Bülow og skribent Sara Mering

Gennem eksperimenter, kritisk dialog samt en overordnet sparring med hinanden ønsker Sara Mering og Therese Bülow at bruge perioden til at arbejde sig dybere ned i materialer og tekst, der rører sig omkring tekstilproduktion af hør og haven som rum for vidensdeling og håndens arbejde. De er inspireret af forfatter Rebecca Solnit, som i sin bog Orwells Roses gør haven til grosted for bæredygtige ideer. I haven foregår der både et fysisk arbejde med planterne og den levende materie og samtidig også et arbejde med vores spirende forestillinger, tanker og idealer. De vil undersøge hvordan haven på Rønnebæksholm kan blive en fælles jord for tanke og materiale ved at sammenflette deres billedkunstneriske og skriftlige praksis og gå i dialog med teksten og tekstilet på samme tid. De vil omfavne produktionen af hør som tekstil og som tekst, samt arbejde med haven som fællesrum, som grobund for økologiske ideer og håndarbejde.

Sara Mering (f. 1996, DK) er bachelor i litteraturvidenskab, freelance skribent og redaktør. Hun arbejder for det meste med prosa, både fiktion og journalistisk. Mering skriver i øjeblikket for Dagbladet Information og er assistent på serien Langsomme Samtaler med Rune Lykkeberg. Desuden redigerer og oversætter hun for Forlaget Virkelig og har blandt andet været med til at udgive værker af Ursula Le Guin, Silvia Federici, Robert Walser. Hun arbejder i øjeblikket på en oversættelse af Karoline von Günderrode. I sin litterære praksis interesserer hun sig for forbindelsen mellem økologi og litteratur.

Therese Bülow (f. 1996, DK) er billedkunstner og uddannet fra Konsthögskolan i Malmö (2022). Hendes praksis bevæger sig mellem skulptur og performance. Med udgangspunkt i håndens arbejde, undersøger Bülow hvordan redskaber og materialer er med til at mediere vores oplevelse af verden. I sit arbejde beskæftiger hun sig med de objekter kroppen allerede indgår i intim relation med, tekstilet, redskabet, sæben. Af de materialer vi består af og forlænger kroppen med. Bülow er interesseret i narrativer der ligger bag den vestlige samtids natursyn og opfattelse af ressourcer.


Afrunding
Vi ser frem til en Allehelgens-event i Haven i slutningen af oktober, hvor de to residencies mødes og afrundes.


FællesRum er et residency på Rønnebæksholm, som SixtyEight samarbejder med kunsthallen om. Residency programmet er støtte af Det Obelske Familiefond.